Sunday, July 31, 2011

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN



Ramadhan ......sampai lagi...
Puas ku menanti.......puas ku mengintai akan tibanya...lalui jendela
yg disediakan......belum----belum tiba jua......

Aku cari lalui lubang Isnin Khamis-ada kala aku lemas..aku mahu muRamadhan......subahanallah ku terus coba lagi...

Ada ketika juga akau hampir jemu takut tidak sempat bertemu mu...
Alhamdulillah..Detik tiba aku dipintu Muharam...terdetik juga dibingkisan hati..
sampaikah aku dipelabuhan ramadhan kerana ku kira kau masih jauh beberapa purnama.....
ku singgah dipelabuhan rejab....Bersyukur ku.......ooh tak berapa jauh lagi...

ku terima pesan dari hadith..terus berdoa agar sampai padamu....
Ramadhan....aduh aku takut tidak akan sampai....aku pinta pada Illah....
bawalah aku utk tiba diPelabuhan Syaaban.....dan jika boleh .....sampaikanlah aku keRamadhan.....

Tidak....Tidak Ya Allah.....aku mahu bertemu MU....tapi ku pohon agar pengadapanku nanti aku telah cukup bekalan...masih jauh Ya Allah...

Ternanti-nanti juga bila .....tapi dihati terbisik juga.....tunggulah umur...berilah lagi masa.....masih banyak wajib aku bereskan.....masih byk bekalan yg harus ku cari...agar pergiku nanti aku siap...itu aku minta Ya Rabb ku.....

Masih banyak lagi akan aku titipkan pd anak2....belum cukup lagi bekalan yg akan dibawa ....belum cukup juga ku tinggalkan agar anak juga bersedia memahami..manusia
akan pergi...semua bakal mati.......

Harta ku tiada.....aku juga mahu ank2ku dibekalkan ilmu yg banyak didada.......
Meninggalku nanti biarlah telah siap !..

Ya Allah ampunkan aku...bukan mempersenda....Ya Rabb...aku mahu matiku biar anakku
semua cukup ilmu ....biar mereka mewarisi kata2 Rosullullah SAW,biar mereka
membaca KitabMU....utk dihadiakan padaku...ikut segala yg kau perintahkan..jauhilah yang Engkau larangi..

Anak-anakku.....dekatilah DIA Yang Maha pencipta....demi keselamatan , demi sebuah Kebahgian,
Demi satu jalan yg ditunjukkan.....senandungkanlah Surah Fatihah itulah pesan....
Anak-anakku...rapatkanlah safmu.....jadilah AlQuran dan hadith sebagai wadah kebenaran.....berbaik-baiklah....bersamalah menghadiakan doa buat ibu mu.....jagalah tingkahlaku.....solatlah.....beramallah sebanyak mungkin...Tiba Ramadhan......ambillah peluang kejarlah pahala....dapatkanlah sebanyak mungkin...solat Terawih yg hanya dalam Ramadhan isilah sedapat mungkin walau bersendiri !
Duduklah aman damai...sebagai satu keluarga besar.....anak-anak kalian mengenali sesama mereka...ini yg ingin bonda pesan...

Ramadhan bulan barakah tiba lagi...Alhamdulillah.....Ya Allah Ya Illahi....sampaikan lah hajatku ini...dan makbulkanlah doa ku..

Ya Allah jadilah puasaku sebagaimana org2 yang benar2 berpuasa....ibadah ku seperti org yng benar-benar beribadah....malam ku diisi dgn menghambakan diri pada MU ya Allah.......agar tidur/rehat ku tidak lalai menyebut/mengingati mu ......

Bila tiba waktunya aku dijumput pergi...aku telah diampunkan segala kelalaian...diampunkan segala kesilapan besar atau kecil.....
Bila tiba waktunya bawalah aku dalam dakapan rahmatMU
Bersiap sedia..

Ya ramadhan Mu tiba lagi...damaikanlah hati-hati...hilangkanlah gelora menyinggah...YaRabb - izinkan lah aku mengutip segala janjiMu..memberi sebanyakkan mungkin pahala....dan makbulkanlah doa-doa ku....

1 Ramadahan 1432 = 1 ogos 2011.....

No comments:

Post a Comment