Thursday, December 24, 2009

Suroh Kahfi 1

Pengertian Suroh Al-Kahfi.
_______________________

Suroh Al-Kahfi adalah surat suroh nyang dalam urutan di dalam AlQuran adalah suroh ke 18 dan terdiri dari 110 ayat.Ia termasuk golongan Suraoh Makiyyah-turun di Mekah.Al-Kahfi bererti Gua dan Ashabul Kahfi ertinya Penghuni-penghuni gua.Kedua nama ini diambil dari cerita ayat 9 hingga 26.

Intisari Isinya.
_____________
-Keimanan.
_________

Kekuasaan Allah SWT.Bagi memberi daya hidup pada manusia diluar hukum kebiasaan;dasar-dasar tauhid serta keadilan AllahSWT tidak berubah utk selama-lamanya.
Kalimah-kalimah Allah ;IlmuNya amat luas.Ia meliputi segala sesuatu sehingga manusia tidak mampu utk menulisnya.Kepastian datangnya hari kiamat((ayat 47) serta AlQuran adalah kitab suci yang ianya bersih dari kekacauan dan kepalsuan.

-Hukum-hukum.
_______________

Dasar hukum ;larangan membena masjid diatas kubur;Hukum menyebut InsyaAllah(ayat 24) pada perlakuan seharian;perbuatan salah yang dilakukan kerana terlupa adalah dimaafkan;kebolehan merusak sesuatu barang utk menghindarkan bahaya yang lebih besar.

-Kisah-kisah.
____________

Cerita Ashabul Kahfi;cerita dua org lelaki seorang kafir seorang lagi mukmin.Cerita Nabi musa as. dengan nabi Khidir as.Cerita Dzulkarnain dgn Yakjuj dak makjuj.

bersambung..........

No comments:

Post a Comment