Friday, August 5, 2011

Petikan dari pembacaan-Kaabah


Kaabah :

Kaabah adalah bangunan suci bagi Muslimin yang terletak diKota Mekah diMasjidilharam . merupakan bangunan yang dijadikan arah (Mengadap) solat bagi umat Islam diseluruh dunia sampai hari kiamat.Bangunan ini dibangun pada Zaman Nabi Ibrahim dan nabi ismail a.s.

Pada awalnya Bangunan Kaabah ada dua pintu.Dan pintunya terletak atas tanah.
Diwaktu zaman Jahiliah , sebelum diangkat Nabi Muhammad Rosullullah SAW menjadi nabi sampai kepindahannya keKota Madinah, Kaabah penuh dikeliling dgn patung-patung yg merupakan tuhan bangsa Arab.Setelah pembebasan kota Mekah.

Di saat renovation Kaabah - akibat banjir - kaabah hanya ada satu pintu serta ada bahagian Kaabah yang tidak dimasukkan kedalam bangunan Kaabah yang dinamakan Hijir ismail yang diberi tanda setengah lingkaran pada salah satu sisi Kaabah.

Dari dulu juga bangunan ini diamanahkan kepada Bani Syaibah sebagai pemegang kunci Kaabah.
Pentadbiran dan melayani Ibadah Haji disusun oleh pemerintah .Sejak dari Khalifah Abu Bakar ,Umar bin Khatab, Utsman bin Affan ,Ali bin Abi Talib , Muawiyah bin Abi Sufyan.Dinasti Umaiyah ,Dinasti Abbasyiyah,Dinasti Usmaniyah Turki hingga saat ini - Pemerintah Kerajaan Arab Saudi yang bertindak sebagai pelayan dua kota suci ya itu Mekah Dan madinah.

Imam Malik telah mempertahankan bangunan ini dari direnovate ketika Pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rasyid dan Ketika pemerintahan Abahsyiyah ingin membuat renovation lagi.Maka bentuk kaabah tetap sesuai dgn Renovasi Khalifah Abdul malik bin marwan hingga sekarang.

Dari AlQuran The Miracle.

No comments:

Post a Comment